Informace

Jmenuji se Martin. Jsem osmnáctiletý student Ekonomiky a Podnikání. Žiji ve východní části České republiky. Jsem člověk, který se pohybuje ve světě filmů již delší dobu, a proto je velmi málo filmů které bych neviděl, nebo o nich alespoň neslyšel...

Prohledat tento blog

čtvrtek 26. května 2016

NEZAPOMENUTELNÍ HERCI A REŽISÉŘI!

Jako mistr improvizace a všeobecně uznávaný král komiků českého filmu proslul herec Vlasta Burian, který se narodil před 125 lety, 9. dubna 1891.

Byl ve své době největší filmovou hvězdou. V ateliérech byl ve svém živlu, neuznával autoritu režiséra, sám si říkal po každém záběru „stop“ a libovolně improvizoval. Jediný, kdo Buriana dokázal trochu zkrotit, byl přítel a režisér Martin Frič. Za každou roli dostával honorář přesahující sto tisíc korun, zatímco velké filmové dámské hvězdy (Lída Bárová, Adina Mandlová, Nataša Gollová či Věra Ferbasová) dostávaly za film pouze deset tisíc.

Nejlepší Burianova pětka
Komik v letech 1923–1956 účinkoval ve 4 němých a 36 zvukových filmech, většinou to byly komedie, mnoho z nich se řadí do zlatého fondu české kinematografie.

Které jsou ty nejoblíbenější?
U pokladny stál (1939) ................88 %
Ducháček to zařídí (1938) ............86 %
Přednosta stanice (1941) .............86 %
Anton Špelec ostrostřelec (1932) ...82 %
Když Burian prášil (1940) ............81 %
 

Louis de Funès

Jeho nevšední komický talent byl v podstatě objeven až v jeho padesáti letech. Role ve filmu ČETNÍK ZE SAINT TROPEZ znamenala průlom, otevřela cestu jedné z nejznámějších francouzských filmových sérií, udělala z něj na přelomu šedesátých a sedmdesátých let jednoho z nejoblíbenějších francouzských komiků.
 
Pak už následovaly všechny filmy, které se staly klasikou. Další série FANTOMAS, GRAND RESTAURANT PANA SEPTIMA, PITI PITI PA či KŘIDÝLKO NEBO STEHÝNKO, kterým se úspěšně vrátil po dvou infarktech opět na filmové plátno.
 
Největších kasovních úspěchů dosáhl s režisérem Gérardem Ourym, jehož každý nový film překonal úspěch předchozího. Filmy SMOLAŘ, VELKÝ FLÁM, POŠETILOST MOCNÝCH, ale hlavně DOBRODRUŽSTVÍ RABÍNA JÁKOBA se staly vrcholem jeho kariéry.
 
Působil také v divadle a hra OSKAR, která získala i filmovou podobu, se v jeho podání hrála po několik desítek sezón. V roce 1980 dostal čestného Césara za celoživotní dílo.
 

Zdeněk Troška

Je jedním z nejkontroverznější postav českého filmu. Pochází z jižních Čech a tento kraj s oblibou ukazuje ve většině svých filmů. Režii studoval na pražské FAMU a také ve francouzském Lycée Carnot v Dijonu.
 
Jeho tvorba je každoročně terčem kritiky celé řady filmových odborníků. Mnoho odpůrců si získal také svými negativními výroky na adresu jiných režisérů (třeba Jana Hřebejka) a dokonce i úspěšných zahraničních filmů (jako jeden z mála otevřeně kritizoval Jacksonova PÁNA PRSTENŮ). Jedno mu, ovšem nelze upřít. Dokáže své filmy prodat a do svých projektů zlákat přední tváře českého showbyznysu (a to nejen herce, ale i zpěváky a moderátory).
 
Na začátku 80. let debutoval snímkem BOTA JMÉNEM MELICHAR. Do diváckého povědomí se ale zapsal především díky nesmírně úspěšné trilogii letních komedií SLUNCE, SENO... Následně natočil pohádku O PRINCEZNĚ JASNĚNCE A LÉTAJÍCÍM ŠEVCI. Od 90. let se celkově jeho tvorba zaměřila zejména na pohádkový žánr (PRINCEZNA ZE MLEJNA, Z PEKLA ŠTĚSTÍ...).

 

Jan Hřebejk

Narodil se v Praze. Po dokončení Akademického gymnázia ve Štěpánské zamířil na FAMU kde studoval obor scénárista, dramaturg. Už během studií na konci 80. let zrežíroval ve vlastní produkci dva krátkometrážní snímky CO VŠECHNO CHCETE VĚDĚT O SEXU A BOJÍTE SE TO PROŽÍT a L.P. 1948
 
Zlom v jeho kariéře však znamenal až rok 1993, kdy jako režisér natočil svůj první celovečerní snímek ŠAKALÍ LÉTA, který se stal nejúspěšnějším filmem roku a Hřebejkovi vynesl Českého lva. Dalším úspěchem byla trojice povídek pro televizní cyklus BAKALÁŘI, za nějž získal několik dalších prestižních ocenění.
 
S koncem 90. let pak přichází nejúspěšnější období Hřebejkovy tvorby.
Ve spolupráci se scénáristou Jarchovským a producentem Ondřejem Trojanem natáčí divácky velice ceněnou smutnou retro-komedii PELÍŠKY. O rok později představuje svůj asi nejlepší snímek MUSÍME SI POMÁHAT, ve kterém dvojice manželů (B. Polívka a A. Šišková) ukrývá za 2. světové války židovského uprchlíka. Film získal celkem 6 Českých lvů a dokonce nominaci na OSCARA. Podobně úspěšná byla i další retro-komedie, tentokrát z 80. let PUPENDO.


 

Žádné komentáře:

Okomentovat